تقویم آموزشی سالیانه لینگمی

تجربه‌ی من از دوره‌ی سلتا – CELTA

نیکو تو این پست از تجربه‌‌ی دوره‌ی سلتایی که گذرونده می‌گه.

سلتا یک اسم آشنا بین تمام معلم‌های زبان انگلیسیه و معلمهای زیادی هستن که دوست دارن توی این دوره شرکت کنن. داستان من هم از اینجا شروع شد که مثل همه ی معلم‌های زبان انگلیسی یکی از آرزوهام و هدفهام گذروندن این دوره بود. من هفت سالی تدریس زبان انگلیسی می‌کردم و روز به روزبیشترعاشق کارم می‌شدم اما خب از اونجایی که من مدرک مرتبط نداشتم و در دانشگاه هنر خونده بودم شوق و ذوقم برای گذروندن این دوره خیلی بیشتر بود. دروغ چرا چند سالی بود که میخواستم شرکت کنم اما همیشه از اینکه نتونم حتی تو امتحان ورودیش قبول شم و یا اینکه فکر میکردم هنوز برام زوده هی دست دست میکردم. تا اینکه بلاخره تصمیم گرفتم این کارو انجام بدم.

تمام پروسه اپلای کردن و مصاحبه اسکایپی ده روزی بیشتر طول نکشید. آخر مصاحبه وقتی بهم گفتن میتونم توی این دوره شرکت کنم داشتم بال در می‌آوردم. برای پرداخت هزینه دوره که حدود هزار و دویست پوند بود هم بهم گفتن می‌تونم روز اولی که دوره شروع میشه پرداخت رو انجام بدم اما حتما باید بلیط هواپیما رو براشون میفرستادم تا مطمئن شن که من در این دوره شرکت میکنم. خلاصه که بار و بندیل رو بستم، یک استودیو کوچیک از طریق سایت ایربی ان بی در قلب استانبول اجاره کردم و با حس هایی مثل هیجان، اضطراب و خوشحالی از تهران راهی استانبول شدم.

استودیوی اجاره‌ای آبی من

شاید باورتون نشه اما من قبل از شروع شدن دوره از هر کسی که این دوره رو گذرونده بود کمک گرفتم، از همه سوال پرسیدم، می‌خواستم یکهو وارد یک دوره‌ای نشم که هیچی ازش نمی‌دونم ، همین اطلاعاتی که کسب کردم خیلی از استرسی که داشتم کم کرد، پس پیشنهادم به شما چیه؟ حتما قبل از اپلای کردن خوب تحقیق کنید، از بقیه بپرسید و بعد که مطمئن شدین آماده هستید اقدام کنید. روز اول خیلی‌ها که هیچ ایده‌ای از دوره نداشتن با چهره‌های نگران سر کلاس حاضر شدن، البته واقعا وقتی روز اول بهتون بگن فردا باید بیاین و درس بدین هر کسی باشه نگرانیش بیشترهم میشه! اما من حتی این رو هم می‌دونستم پس سعی می‌کردم آروم باشم. اینجوری میخوام بگم که کار شما از همون روز اول شروع میشه! باید برای یک ماه از خیلی چیزها بگذرید و تمام حواستون رو به درس خوندن بدین والبته یادتون نره که لذت هم ببرید. این یک ماه قراره یکی از هیجان انگیزترین اتفاق‌های زندگیتون رو تجربه کنید پس سعی کنید به خودتون تلخش نکنید و در کنار همه ی سختی هاش لذت هم ببرید.

می‌تونستی من رو تو کافه‌های استانبول در حال درس خوندن پیدا کنی.

همکلاسی هایی که من داشتم بیشتر از ایران بودن و بقیه از کشورهایی مثل تونس، لیبی، لیتوانی و ترکیه. خیلی از کسایی که اومده بودن هیچ تجربه تدریس نداشتن برای همین هفته اول یکی از سختترین هفتههای زندگیشون رو تجربه کردن. پیشنهاد من به شمایی که میخواین در این دوره شرکت کنید اینه که بذارید چند سالی در حوزه تدریس تجربه کسب کنید، اصلا ببینید این کاری هست که دوست دارید تا آخرعمرتون توش مشغول باشید یا نه؟ بعد برای سلتا اقدام کنید. اینجوری با اعتماد به نفس بیشتری وارد میشید و حتما نتیجه بهتری میگیرید.

در سلتا همه ی شرکت کننده‌ها باید هشت بار تدریس کنن. دو هفته اول به یک سطح از زبان آموزها و دو هفته آخر به یک سطح دیگه. اینجوریه که هر سری معلمتون براتون مشخص میکنه که کجای کتاب رو باید درس بدین. در کنار تدریس‌هایی که دارید هر روز کلاس های درسی ای که توسط معلم‌هاتون اداره میشن هم برگزار میشه، تو این کلاس ها بهمون یاد میدن که چطور میتونیم معلم بهتری باشیم و چطور از شیوه های به روز برای تدریس استفاده کنیم . این کلاس ها هر چیزی هستن جز خسته کننده! تا میتونید لذت ببرید از اینکه یک سری آدم حرفه ای و با تجربه دارن به شما آموزش میدن.

معلومه چه با اشتیاق در حال تدریس بودم؟ :))


از این هشت بار درس دادن که بگذریم ما چهار تا تکلیف درسی هم داریم که اکثرا به صورت تحقیقاتی هستن. مثلا اولین تکلیف این بود که باید با یکی از زبان آموزهامون مصاحبه میکردیم و نقاط قوت و ضعفش رو در یادگیری زبان انگلیسی تشخیص میدادیم و بر اساس این چیزها از کتاب‌های مختلف براش تمرین پیدا میکردیم. همه‌ی این چیزها رو باید در حدود هزار کلمه مینوشتیم و طبق تاریخی که بهمون اعلام کرده بودن تحویل می‌دادیم. واقعا چیز سختی نبود بنظر من سلتا اصلا سخت نیست تنها چیزی که سلتا رو سخت میکنه نداشتن زمان کافی برای این همه کار در طول مدت یک ماهه! برای همین خیلی‌ها مثل من مجبورمی‌شیدیم از خواب شبمون بزنیم و توی این یک ماه شاید شبی چهار ساعت بخوابیم تا بتونیم همه ی کارها رو به موقع انجام بدیم.

البته در طول دوره سعی می‌کردیم به خودمون هم برسیم که انرژی کافی داشته باشیم:))

نمره دهی درسلتا اینجوریه که شما رو از اولین تی پی ای که دارید تا آخرین یعنی هشتمین ارزیابی میکنن، اینکه شما از روز اول چقدر پیشرفت کردین و چقدر به فیدبکهایی که معلمهاتون بهتون میدن گوش میدین از هر چیزی مهمتره. من هم تمام این مدت سعی کردم همه‌ی نکاتی که بهمون یاد میدن رو توی کلاسهام و درس دادنم اجرا کنم. واقعا نرفته بودم که نمره A و یا B بگیرم، مهم برام این بود که چیزی یاد بگیرم که بتونم به زبان آموزهایی که در آینده دارم کمک کنم برای همین سخت تلاش کردم که بتونم بهترین خودم باشم.

روز آخر سلتا یکی از به یادموندنی‌ترین روزهای زندگیم بود. وقتی به همه گفتن بهتون تبریک میگیم شما این دوره رو با موفقیت پشت سر گذاشتید. بهمون گفتم یک هفته دیگه نتیجه نهایی براتون ارسال میشه. دقیق شش روز بعد وقتی تازه از خواب بیدار شدم ایمیلم رو چک کردم و باورم نمیشد من pass B شده بودم. بعد ا یک ماه تلاش این نتیجه خیلی چشبید.

بزارید این رو به قاطعیت بهتون بگم که نحوه تدریس شما قبل از گذروندن سلتا و بعد از گذروندن سلتا زمین تا آسمون فرق خواهد کرد و برای اینکه خیالتون رو راحت کنم باید بگم که شرکت کردن در این دوره واقعا ارزشش رو داره.

تعداد انگشت‌شمار تو دوره‌های سلتا نمره A یا B می‌گیرن.

اشتراک‌گذاری:

14 دیدگاه دربارهٔ «تجربه‌ی من از دوره‌ی سلتا – CELTA»

  1. خیلی عالی بود …ممنونم ….اما یه سوال ….من خیلی دوست دارم معلم زیست شناسی بشم بصورت تدریس آنلاین و خصوصی ….اما نمیدونم از کجا باید فنون تدریس یاد بگیرم؟؟؟؟و از کجا باید شروع کنم برای جذب شاگرد بصورت آنلاین ممنون میشم اگر تجربه ای دارید کمکم کنید❤

    1. کوثر جان واقعا در این مورد اطلاعی ندارم که بهت بدم. تا جایی که میدونم توی دانشگاه باید رشته ی تربیت معلمی بخونی تا مثلا بعدا بتونی معلم زیست بشی. البته میگم اطلاعاتم اصلا کامل نیست و باید خودت تحقیق کنی.

  2. سلام عزیزم
    بسیار ممنون که انقدر قشنگ توضیح دادین.
    من چند تا سوال داشتم که ممنون میشم اگر فرصت کردین جواب بدین، اینکه این دوره در چه کشورهایی برگزار میشه؟ و آیا بعد از پاس کردن با موفقیت این دوره میشه برای مهاجرت از طریق این مدرک اقدام کرد؟ یعنی در کشورهای دیگه مدرک قابل قبولی محسوب میشه برای تدریس؟

    1. اگه وارد این سایت بشید میتونید تمام کشورهایی که این دوره رو برگزار میکنن ببینید:www.celtadelta.com
      بعد از اخذ این مدرک باید خودتون دنبال کار برید و توجه داشته باشید که صرفا داشتن این مدرک به این منظور نیست که حتما کار براتون پیدا میشه، اکثر جاها اول از شما رزومه میخوان و بعد مصاحبه میکنن
      باهاتون و در آخر یک دمو باید بدین. یعنی باید یک قسمتی از یک کورس بوک رو انتخاب کنید و درس بدین، بعد از این مراحل اگه ازتون راضی بودن شما رو استخدام میکنن. یعنی اینکه باید تلاش کنید و سرچ کنید تا یک جای خوب پیدا کنید که به شما نیاز داشته باشن. اما در کل بله، این مدرک خیلی شناخته شده است و خیلی از کشورها قبولش دارن.

  3. سپاس فراوان.
    آیا چنین دوره ای در کشور خودمون هم داریم؟! یا حتما باید رفت سمت دانشگاه های تربیت معلم و رجایی و…؟

  4. سلام نیکو عزیز:
    چه تجربه خوبی! با اینکه یک زبان آموز هستم اما لذت بردم و از این به بعد قدر آموزگاری که این دوره را گذرنده باشه و بمن درس بده را بیشتر خواهم دانست.
    خبرهای موفقیت هاتون را بما بگید و خوشحالمون کنید.

  5. سلام
    ممنون از به اشتراک‌گذاری تجربه‌تون.

    به نظرتون دوره TESOL با CELTA چه فرقی داره؟ کدوم بهتره؟
    من میخوام به کانادا مهاجرت کنم و مهندس عمران هستم ولی به تدریس زبان علاقه زیای دارم. واسه همین میخوام‌مدرک تدریس انگلیسی هم داشته باشم.

    لطفا در مورد TESOL هم اگر اطلاعاتی دارین بدین.

    1. سلام، سلتا و تیسول تقریبا مثل هم هستن و فقط مراکز صادرکنندشون فرق می‌کنه و اصلا نمیشه گفت کدوم بهتره. من همکارایی دارم در کانادا که قبل از رفتن سلتا رو گرفتن و اونجا تونستن با رزومه ی خوبی که داشتن و همینطور دادن دمو کار خوبی پیدا کنن.

  6. درود بر شما نیکو جان. هدف من اینه که توی دوره سلتا شرکت کنم اما هنوز به سطح C1 نرسیده ام. در اینستاگرام هم براتون پیام گذاشتم اما پاسخم رو ندادید. می دونم که وقتت پره. امیدوارم اینجا منو بخونی.
    برای رسیدن به سطح C1 و کسب آمادگی برای شرکت در دوره های سلتا، نیاز به همراهی یک معلم دارم که تجربه سلتا را داشته باشد. متاسفانه به هیچکس دسترسی ندارم. لطف بزرگی به من می کنی اگر به همراهی با من لبیک بگی نیکوی عزیز. یا کسی را که می توانم از کمکش استفاده کنم، بهم معرفی کنی.
    چشم انتظارتم نیکو جان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست‌های پربازدید

آخرین پست‌ها

ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

از این مطالب هم ممکنه که خوشت بیاد