تقویم آموزشی سالیانه لینگمی

نقد و معرفی کتاب های Touchstone

نقد و معرفی کتاب‌های Touchstone

توی این مطلب، می‌خوام براتون از یکی از کتاب‌های آموزشی موردعلاقه‌م بگم؛ مجموعه کتاب‌های تاچ‌استون. توی این مطلب، هم از تجربه‌ی تدریسم و هم از تجربه‌ی زبان‌آموزیم برای نوشتن نقد و معرفی این کتاب‌ها استفاده کردم.

 

دسته‌بندی

از این کتاب‌ها توی خیلی از مؤسسات آموزش زبان استفاده می‌شه و در چهار سطح، از مبتدی تا پیشرفته طبقه‌بندی شدن:

کتاب تاچ استون ۱ با رنگ قرمز (Touchstone 1) برای سطح Elementary
کتاب تاچ استون ۲ با رنگ آبی (Touchstone 2) برای سطح  Pre-intermediate
کتاب تاچ استون ۳ با رنگ سبز (Touchstone 3) برای سطح Intermediate
کتاب تاچ استون ۴ با رنگ بنفش (Touchstone 4) برای سطح Upper-intermediate 

نقد و معرفی کتاب‌های Touchstone

 

نقاط قوت کتاب

این کتاب‌ها برای تقویت مهارت مکالمه گزینه‌ی مناسبی هستن و طوری طراحی شدن که زبان‌آموزها رو در معرض زبان و مکالمات واقعی و روزمره قراربدن و این امکان روفراهم کنن که بعد از هر بخش مکالمه، زبان‌آموزها بتونن براساس موضوع اون بخش، یه مکالمه‌ی جدید بسازن. در هر یونیت، چندین قسمت مربوط به مکالمه رو می‌بینید که توش لهجه‌های متنوعی معرفی می‌شه، همچنین برای کلمات جدید، دستور زبان یا گرامر و برای مهارت‌های دیگه مثل listening و writing بخش‌های مشخصی وجود داره که در قالب تمرین نکات مهمی رو آموزش می‌ده.

بخش‌های آموزشی و تمرین‌‌ها به همون ترتیبی که برای مکالمه نیاز دارید طراحی شدن و نیازهای کلی زبان‌آموزها در طراحی هر بخش درنظر گرفته شده.

یکی دیگه از نکات قوت این سری کتاب‌ها، تمرکز روی لحن صحبت‌کردنه که توی تمرین‌ها می‌تونید این تأکید روی طبیعی و به اصطلاح native-like صحبت‌کردن رو ببینید.

This book puts considerable emphasis on speaking like a native.


نقاط ضعف کتاب

این کتاب هم مثل هر کتاب دیگه‌ای، نقاط ضعفی هم داره. به نظر من، اولین نقطه ضعف این کتاب اینه که روی تقویت مهارت نوشتاری تمرکز زیادی نداشته. درنتیجه، معلم باید وقت بیشتری برای آموزش این مهارت بذاره و از منابع دیگه‌ای برای پیداکردن تمرین‌های مناسب و آموزش نکات لازم استفاده کنه.

یادتونه بهتون گفتم این کتاب توی بخش مکالمه تمرین‌های خوبی داره و برای تقویت این مهارت مناسبه؟ با این وجود، به نظر من دومین نقطه ضعف این کتاب کم‌بودن تعداد فعالیت‌های بخش مکالمه‌ست. به‌عنوان یه معلم، فکر می‌کنم باید فعالیت‌های گروهی بیشتری به بخش مکالمه اختصاص داده می‌شد. البته درنهایت این موضوع می‌تونه به معلم‌ها آزادی عمل بده که با خلاقیت بیشتری سراغ فعالیت‌های جدید برن و براساس ظرفیت و فضای کلاسشون، ایده‌های جدیدی رو اجرا کنن.

نقطه ضعف سوم، کم‌بودن فعالیت‌های مربوط به کلمات جدیدیه که توی هر بخش آموزش داده می‌شه. یادگرفتن کلمات در هر درس، می‌تونست با فعالیت‌های بیشتری همراه بشه و در قالب تمرین‌هایی معرفی بشه که جذابیت بیشتری برای زبان‌آموزها دارن.

 

البته در کنار این نقاط ضعف، همچنان فکر می‌کنم تمرکز این مجموعه کتاب‌ها روی تقویت مهارت مکالمه و شنیداری باعث شده تا آموزش بخش گرامر برای معلم‌ها، و یادگیری این بخش برای زبان‌آموزها ساده‌تر بشه. استفاده از تمرین‌های listening و معرفی ساختارهای جدید درس در قالب تمرین‌های شنیداری، زبان‌آموزها رو بهتر برای بخش گرامر آماده می‌کنه.

اگه معلم هستید و دارید این مطلب رو می‌خونید، بهتون پیشنهاد می‌کنم در کنار این کتاب، از کتاب‌های Oxford Word Skills توی کلاستون استفاده کنید. این مجموعه هم در سه سطح منتشر شده و مکمل خوبی برای کتاب Touchstone به حساب میاد. اگه خیلی با این مجموعه آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم مطلب نیکو رو توی پستی که درباره‌ی روش مطالعه‌ی این کتاب‌ها صحبت کرده بخونید.

در مجموع، اگه به‌عنوان معلم دارید دنبال یه کورس‌بوک می‌گردید، پیشنهاد من به شما همین مجموعه‌ست. یادتون باشه که برای تدریس، همیشه باید دکمه‌ی خلاقیتتون رو روشن کنید و هر نقطه‌ضعفی رو به چشم یه فرصت ببینید. درسته که چالش‌های بیشتری در انتظارتونه، اما درنهایت نتیجه‌ی این تلاش‌ها غافلگیرتون می‌کنه!

نظر شما درمورد این مجموعه کتاب چیه؟ برام بنویسید و بهم بگید که دوست دارید نقد چه کتاب‌هایی رو توی مطالب وبلاگ بخونید.

 

 

 

اشتراک‌گذاری:

1 دیدگاه دربارهٔ «نقد و معرفی کتاب های Touchstone»

  1. Hi Yasi, I really missed you, you were my mentor for grade 4… I’m at the grade 6. It’s getting harder :'(

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست‌های پربازدید

آخرین پست‌ها

ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

از این مطالب هم ممکنه که خوشت بیاد