تقویم آموزشی سالیانه لینگمی

راهنمای جامع یادگیری زبان انگلیسی

توی این پست به پرتکرارترین سؤال زبان‌آموزها جواب داده شده؛ اینکه بالاخره از چه روشی باید برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنیم و اصلاً از کجا شروع کنیم؟

احتمالاً این سؤال رو بارها از خودتون پرسیدید که «از کجا و چطوری باید شروع کنم؟» و یا درباره‌ش تحقیق کردید اما به نتیجۀ درستی نرسیدید. اصلاً نگران نباشید چون توی این پست یه نقشۀ راه جامع و کامل برای شروع یادگیری زبان انگلیسی براتون تهیه کردیم و سعی کردیم به سؤالات پرتکرارتون جواب بدیم. با مطالعۀ این مطلب از تحقیق دربارۀ این موضوع بی‌نیاز می‌شید و می‌تونید مسیر یادگیریتون رو مشخص کنید.

اولین موضوعی که می‌خوایم درموردش صحبت کنیم، انتخاب بین یادگیری به روش خودآموزی و یا گذروندن کلاس‌های ترمیکه. هرچند که درنهایت خیلی از زبان‌آموزها ترجیح می‌دن در کلاس‌های ترمیک شرکت کنن، اما بد نیست یه نگاه کلی به هر دو روش بندازیم.

یادگیری به ‌شیوۀ خودآموزی

از هرکسی که دربارۀ یادگیری زبان انگلیسی سؤال کنید قطعاً یه نفر رو می‌شناسه که خودش انگلیسی رو یاد گرفته و توی هیچ کلاس یا دوره‌ای شرکت نکرده. به‌نظر منطقی میاد ولی آیا این روش برای همه جواب می‌ده؟ از اون مهم‌تر، آیا می‌تونه در درازمدت نتیجه‌بخش و مفید باشه؟ ازطرفی باتوجه به منابع متنوعی که برای یادگیری و مطالعه وجود دارن، سؤالی که پیش میاد اینه که چطور باید بفهمیم که کدوم منابع برای ما مفید هستن؟

نیکو کارمون رو راحت‌تر کرده و قبلاً منابع جامع خودآموزی انگلیسی رو بهمون معرفی کرده. بنابراین اگه دنبال لیستی از کتاب‌های مناسب سطحتون هستید، کافیه این مطلب نیکو رو بادقت مطالعه کنید.

اما چند تا نکتۀ مهم هست که برای یادگیری به این روش باید درنظر داشته باشید. اولین نکته اینه که باید حتماً با برنامه‌ریزی جلو برید و برای مطالعه و تمرین در طول روز ساعت مشخصی رو درنظر بگیرید. نکتۀ دوم؛ سعی کنید روی تمام مهارت‌ها و مباحث زمان بذارید. بنابراین در طول هفته باید حتماً به‌طور مجزا روی بخش گرامر، لغات و اصطلاحات، تلفظ، کالوکیشن‌ها، و مهارت‌های listening/speaking/reading/writing وقت بذارید و تمرین کنید. برای همینه که توی پست منابع خودآموزی کتاب‌های مختلفی رو توی هربخش بهتون معرفی کردیم تا بتونید تمام مهارت‌ها رو هم‌زمان پیش ببرید. نکتۀ سوم؛ نباید خودتون رو محدود به منابع درسی کنید؛ فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی، کتاب‌های داستان، آهنگ‌های انگلیسی، ویدئوهای یوتیوب و حتی کپشن‌های انگلیسی پست‌ها در اینستاگرام، همگی می‌تونن منابعی برای یادگیری باشن. نکتۀ چهارم؛ از منابع معتبر استفاده کنید. برای شروع‌ به منابعی که بهتون معرفی کردیم اکتفا کنید. و نکتۀ آخر؛ براساس زمان آزاد و توانایی‌های خودتون برنامه‌ریزی کنید. به خودتون فشار نیارید و برای یادگیری عجله نکنید. اما یادتون باشه که استمرار در مطالعه و یادگیری نقش کلیدی داره. پس در مطالعه و تمرین منظم باشید.

حالا برگردیم سراغ یه سؤال مهم؛ بالاتر گفتیم که یکی از دغدغه‌های اصلی زبان‌آموزها برای یادگیری به شیوۀ خودآموزی اینه که نمی‌دونن در درازمدت نتیجه‌بخشه یا نه. چیزی که باید درنظر داشته باشید اینه که قطعاً در شروع مسیر یادگیری اشتباهاتی دارید که باید ازطرف یه معلم یا منتور رفع بشن و فیدبک دریافت کنید. درواقع بخش تاریک یادگیری به این روش جای خالی معلمه. اینجاست که شرکت در کلاس‌های ترمیک و دوره‌های زبان عمومی اهمیت پیدا می‌کنه.

نکتۀ بعدی که خیلی از زبان‌آموزها کم‌کم توی این مسیر متوجهش می‌شن، پیشرفت نداشتن در مهارت speaking و مکالمه‌ست. چرا این اتفاق می‌افته؟ چون برای تمرین اسپیکینگ پارتنر ندارن و برای فیدبک گرفتن و رفع اشکال به معلم دسترسی ندارن. پس در انتخاب این روش نقاط ضعفش رو هم درنظر داشته باشید.

با همۀ این‌ها، اگه هنوز از شرکت توی کلاس‌های ترمیک (به‌هر دلیلی) مطمئن نیستید، یادگیری به این شیوه قطعاً می‌تونه انتخاب مناسبی باشه. یکی از مزایای یادگیری به این روش اینه که زمان مطالعه با خودتونه و می‌تونید به هر شکلی که براتون بهتره برنامه‌ریزی کنید. همینطور می‌تونید برای شروع یه پارتنر زبان پیدا کنید و باهم جلو برید.

علاوه‌بر اون منابع خودآموزی که نیکو بهتون معرفی کرده، سه‌تا از دوره‌های خودخوان لینگمی رو هم بهتون معرفی می‌کنیم که می‌تونید همین حالا اون‌ها رو از سایت لینگمی خریداری کنید.

  • دورۀ لغات 504 که برای افزایش دامنۀ لغات و تقویت مهارت اسپیکینگ طراحی شده.
  • دورۀ لغات و اسپیکینگ آیلتس که یه منبع جامع متشکل از تمام لغاتیه که برای آمادگی در آزمون آیلتس بهشون نیاز دارید و شامل درسنامه‌هایی برای تمرین و یادگیری تکنیک‌های آزمون اسپیکینگ آیلتس می‌شه.
  • دورۀ انگلیسی در سفر که شامل تمام لغات، اصطلاحات و ساختارهای مناسب برای استفاده از زبان انگلیسی در طول سفره و جوابگوی تمام نیازهای شماست.

کلاس‌های ترمیک زبان عمومی

این کلاس‌ها معمولاً توسط مؤسسات آموزش زبان و به‌صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شن. توی این کلاس‌ها یه کتاب یا محتوای مدون آموزشی تدریس می‌شه و برای زبان‌آموزها از سطح مبتدی تا پیشرفته کلاس تشکیل می‌شه و هر زبان‌آموز برای شروع باید تعیین‌سطح بشه.

با افزایش تعداد مؤسسات و دوره‌های آموزشی انتخاب برای زبان‌آموزها کمی مشکل شد، چرا که از کیفیت برگزاری کلاس‌ها اطمینان ندارن. راه‌حلش چیه؟ باید یه لیست از مواردی تهیه کنید که براتون اهمیت بیشتری دارن و درحین تحقیق اطلاعات لازم رو جمع‌آوری کنید. مثلاً می‌تونید دربارۀ coursebook یا محتوای آموزشی کلاس‌های اون مؤسسه، روش آموزش، مدت زمان هر دوره و جزئیات دیگه‌ای که براتون اولویت دارن سؤال کنید و از تجربۀ اطرافیان و دوستانتون هم استفاده کنید.

این وسط سه‌تا مورد وجود داره که خیلی از زبان‌آموزها بهشون توجهی ندارن. مورد اول اینه که شرکت در کلاس تضمین‌کنندۀ پیشرفت و موفقیت شما نیست. باید در طول ترم مطالعه کنید، فعال باشید و یادگیری رو محدود به حضور در کلاس نکنید. معلم خوب و دورۀ آموزشی مناسب زمانی نتیجه‌بخش هستن که تمام وظایفتون رو به‌عنوان یه زبان‌آموز انجام بدید و تشنۀ یادگیری باشید. مورد دوم اینه که وقتی یه مؤسسه رو انتخاب می‌کنید اما باوجود تلاش شخصی از پیشرفتتون رضایت ندارید، می‌تونید بازهم تحقیق کنید و کلاس‌ها و مؤسسات دیگه رو امتحان کنید. و مورد سوم اینه که معمولاً ازطرف بعضی از مؤسسات در انتهای هر ترم مدرک ارائه می‌شه که اعتباری ندارن. بنابراین می‌تونید این مورد از لیستتون حذف کنید. 

روش‌هایی یادگیری زبان انگلیسی

حالا که با روش‌های یادگیری به‌طورکلی آشنا شدید، بریم سراغ نکاتی که از بین سؤالات پرتکرار زبان‌آموزها جمع‌آوری کردیم. فرقی هم نداره که چه روشی رو برای یادگیری انتخاب کردید؛ نکاتی که در ادامه بهشون اشاره می‌کنیم برای همۀ زبان‌آموزها مفید خواهند بود.

همون‌طور که خودتون هم می‌دونید، هر زبان‌آموز باید برنامۀ مخصوص به خودش رو داشته باشه و کم‌کم به یه برنامۀ اختصاصی برسه و با اون پیش بره. برای همین یک روش یا منبع مشخص نمی‌تونه برای همۀ زبان‌آموزها به یه اندازه مفید باشه. اما این وسط نکاتی وجود داره که تقریباً همه (خصوصاً زبان‌آموزهای سطح مبتدی) می‌تونن ازشون استفاده کنن و نتیجه بگیرن. 

  • خودتون رو با محتوای انگلیسی محاصره کنید!

محتوای انگلیسی شامل چه چیزهایی می‌شه؟ آهنگ‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها، پادکست‌ها، اخبار، داستان‌ها، مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و مقالات انگلیسی و اپلیکیشن‌های آموزش زبانه. بهتره که محتوای دسته‌بندی شده و مناسب سطح خودتون رو روزانه پیدا کنید و خودتون رو باهاشون محاصره کنید اما می‌تونید با پادکست‌های مناسب سطح مبتدی، آهنگ‌های پاپ انگلیسی، و سریال‌ها و فیلم‌های کمدی-رمانتیک شروع کنید که برای سطح مبتدی تا متوسط مناسب هستن.

  • دوست انگلیسی پیدا کنید.

شاید یه زمانی پیداکردن پارتنر برای تمرین زبان انگلیسی کار سختی بود، اما حالا به لطف اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلفی که برای همین منظور ساخته شدن و این موقعیت رو فراهم کردن تا بتونید با افراد native صحبت کنید. دوتا از این اپلیکیشن‌ها Clubhouse و Busuu هستن که می‌تونید روی اندروید و iOS دانلود و ازشون استفاده کنید.

  • خاطراتتون رو به زبان انگلیسی بنویسید.

این تمرین هم جزو اون دسته تمرین‌هاییه که برای همۀ زبان‌آموزها مناسبه و صرف‌نظر از سطح یا روشتون می‌تونه بهتون کمک کنه که کلماتی رو که یاد گرفتید در قالب ساختارهای مختلف برای بیان اتفاقات روتین استفاده کنید. زمانی می‌تونید متوجه تأثیر خاطره‌نویسی بشید که بعد از گذشت یک ماه یا حتی بیشتر، به نوشته‌های روزهای اولتون رجوع کنید و تغییراتتون رو از نظر نگارشی و توصیفی ببینید. ممکنه این تمرین برای بعضی‌ها کسل‌کننده باشه. برای همین شاید بهتر باشه که برای شروع به چشم یه تکلیف بهش نگاه کنید و سعی کنید هرشب یه تایم خیلی کوتاه رو بهش اختصاص بدید تا کم‌کم از تأثیرش شگفت‌زده بشید. 

  • هم‌زمان با چند نفر مطالعه کنید.

این تمرین مخصوصاً برای افرادی که تصمیم دارن به‌صورت خودآموزی یادگیری رو شروع کنن می‌تونه عامل ایجاد انگیزه باشه. بنابراین با هم‌کلاسی‌ها یا دوستانتون برنامه‌ریزی کنید و برای مطالعه روی یه مبحث یا انجام یه تمرین بخصوص زمان مشخصی رو هماهنگ کنید. حتی می‌تونید از اپلیکیشن Discord یا حتی از Google Meet استفاده کنید و سر ساعت مشخصی آنلاین باشید و هم‌زمان مطالعه و تمرین رو شروع کنید. این اپلیکیشن امکان برقراری تماس صوتی و تصویری رو بهتون می‌ده و می‌تونید گروه‌های مختلفی رو درست کنید و با گروه‌های مختلف برای تمرین و مطالعه قرار آنلاین بذارید.

  • از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید.

توصیۀ معلم‌ها و منتورهای انگلیسی برای استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی به این معنی نیست که نباید دنبال ترجمۀ کلمات و جمله‌ها باشید. قطعاً توی سطوح ابتداییِ یادگیری با زبان مادری هم درگیر هستید و ازش استفاده می‌کنید اما نباید بذارید این کار (ترجمه‌کردن) براتون تبدیل به عادت بشه. استفاده از دیکشنری‌های انگلیسی به انگلیسی یا سایت‌هاشون بهتون کمک می‌کنن که تعریف دقیق کلمات و تلفظشون رو یاد بگیرید‌ و با کاربردشون در جمله آشنا بشید و تمرین کنید که بدون ترجمه‌کردن مفهوم کلمات و اصطلاحات رو در دل جمله پیدا کنید.

  • برای یادگیری صبور باشید!

پرتکرارترین سؤال زبان‌آموزهای مبتدی اینه که چقدر طول می‌کشه تا انگلیسی رو روان صحبت کنم؟ مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی در افراد مختلف متفاوته و به عواملی مثل سطح فعلی زبان‌‌آموز، سطح زبان مورد نیاز برای یادگیری، میزان تمرین و تکرار و البته استعداد افراد بستگی داره. اما اگه قرار باشه یه مدت زمان مشخص براتون تعیین کنیم، برای رسیدن از سطح مبتدی به سطح پیشرفته چیزی حدود یک سال و نیم زمان نیاز دارید و بهتره که بدون وقفه تمرین کنید.

حرف آخر

هدف بلندمدت داشته باشید و زود ناامید نشید! برای خودتون پروژه تعریف کنید، براش برنامه‌ریزی کنید‌ و اسبابش رو فراهم کنید تا بتونید به بهترین شکل به هدفتون برسید و تا رسیدن به هدفتون توی این پروسه وقفه ایجاد نکنید.

البته خستگی و ناامیدی از پیشرفت توی هر مسیری طبیعیه. بنابراین به خودتون اجازۀ شکست و ناامید‌شدن بدید و از سرعت پیشرفت دیگران نترسید. با آرامش جلو برید و یادتون نره که تیم لینگمی در این مسیر همراهتونه. می‌تونید روی کمک ما حساب کنید!

اشتراک‌گذاری:

2 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای جامع یادگیری زبان انگلیسی»

  1. رضا اخوندپور امیری

    و واقعا مدرسه لینگمی ادم و عاشق زبان می کنه و چقدر مدرن و درست اموزش میده. ادم حظ می کنه.

    1. شقایق اعظمی

      خوشحالیم که مدرسۀ لینگمی رو انتخاب کردید و از نتیجه راضی هستید. 🤩🤩

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست‌های پربازدید

آخرین پست‌ها

ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

از این مطالب هم ممکنه که خوشت بیاد